2025. júl 12.

Az ország legrövidebb kisvasútja - Pécs

írta: Kiránduló Kata
Az ország legrövidebb kisvasútja - Pécs

Magyarország kisvasútjai csodás természeti környezetben zakatolnak szerte az országban. Mindegyik más és mindegyiket más miatt lehet szeretni. A legrövidebb pályával rendelkező ma is működő kisvasút a Mecsekben jár Pécsen, az Állatkert és a Dömörkapu megállók között. A pályája mindössze 570 méter "hosszú", de a lehetőségekhez képest úgy alakították ki, hogy minél kanyargósabb legyen. Ennél a kisvasútnál nem is az a lényeg, hogy eljussunk vele egyik megállótól a másikig, hanem maga a kisvasutas utazás élménye. Mert egy ilyen cuki kisvasúttal utazni élmény! Mentsük meg a kisvasutat, utazzunk vele minél többen! Mutatom milyen!

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

Hol található? Magyarországon, Baranya megyében, Pécsen. Térképen ITT.

Parkolni a közelben az állatkertnél, vagy az egykori vidámparknál lehet.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

1960-an augusztusában nyílt meg Pécs állatkertje, melyet a város lakói áldozatos, egy évi munkájukkal hoztak létre. Az állatkertért szinte mindenki tett valamit, a diákok, az üzemek, a város vezetői, egyszóval mindenki. Ez 130 ezer munkaórát jelentett. Ez lett a kisvasút egyik végállomása. A megállóhely tulajdonképpen csak egy esőbeálló. A vonatra felszállást hosszú rámpa könnyíti meg a babakocsival vagy kerekesszékkel érkezőknek.


Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A másik végállomás a Vidámpark lett, amit 1961-ben kezdtek el építeni szintén a városlakók. A társadalmi munkában felépített vidámpark látogatóinak száma a 60-as, 70-es években meghaladta a 158 ezret.

A kisvasutat szintén társadalmi munkában építették 1962-ben, de képviseltette magát a MÁV Pécsi igazgatósága is.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A végállomáson kitérő vágány is van, ahol a mozdony körül tudja járni a kocsikat, így kerül mindig a szerelvény elejére. (De szerintem ezt már nem használják, a vonat egyszerűen oda-vissza jár, a mozdony hol húzza, hol tolja a kocsikat.)

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A vasúton egy C–50 típusú mozdony üzemel, 4509 pályaszámmal. Ez a mozdony Balatonfenyvesről került Pécsre 1962. augusztus 1-jén.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A vasút mozdonya egy igazi ritkaság, egy aszimmetrikus C-50-es, amiből csak pár darab épült. A másik megmaradt példány a Debreceni Vidámpark kisvasútján közlekedik. A mozdonyt a Dombóvári Gazdasági Vasút műhelyében újították fel a Gyermekvasút számára ahol 1986-ban D5 jelű felújítást kapott. Ugyanitt készültek, szintén társadalmi munkában a kisvasút személykocsijai is.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A dízelmotor kicsit hangos, kicsit büdös, de jól működik.

A C–50-esekbe eredetileg Csepel D413-as típusú négyütemű, előkamrás dízelmotor lett beépítve, amely osztrák (Steyr) licenc alapján készült. A motor nedves perselyű hengerekkel, különálló, és leszerelhető hengerfejekkel, könnyűfém forgattyúházzal és dugattyúkkal készült. Befecskendező szivattyúja állandó löketű, porlasztói zártak. Olajozása fogaskerék-szivattyúval, indítása villamos indítómotorral és izzítógyertyákkal történik. Az üzemanyagtartályt a motorházban helyezték el, űrtartalma 80 liter. 

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

És igen, ez az eredeti Csepel motor.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A 760 mm nyomtávolságú motoros üzemű, korlátolt közforgalmú vasút felépítménye 14 kg/fm súlyú sínekkel van kiépítve. A kitérők is 14 kg/fm súlyú rendszerűek. Az acélsíneket 60-70 cm távolságban fektetett keresztaljakra fektették, minden második talpfán alátét lemezekkel biztosították a nyomtáv megfelelő rögzítését. Az ágyazat anyaga eredetileg zúzottkő, de pótlásul kavicsot, kavicsos homokot, jól kiégetett szénsalakot is szabad használni. Az ágyazat az aljakra felső szintjében mérve 2 m széles és a sínszálak alatt mérve 0,30 méter vastagságú.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A vonal Dömörkapu melletti Dömörkapu állomást az állatkerti állomással a műúttal és a jelzett turista úttal közel párhuzamosan, ettől kb. 25 m-re köti össze.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

Előre pillantva tényleg nagyon kanyargós a pálya.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A Mecseki Kisvasút a Pécsi Önkormányzat tulajdona, kezelője a Pécsi Kulturális Központ (PKK).
Az üzemeltetéssel a Mecseki Kisvasútért Alapítvány van megbízva.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A pályán alkalmazott legnagyobb emelkedés 30 0/00, a legkisebb ívsugár a nyíltvonalon 100
m, az állomási átmenő és mellékvágányokban 50 m. Az állomási vágányok 2,5 0/00 esésben
fekszenek.

A kisvasút napja minden évben augusztus 20. Akkor mindenféle programokkal várják a látogatókat.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A sínpár melletti fákra plüss figurák vannak feltéve, amiket út közben lehet keresgélni. Mindenféle állatok és egyéb lények figyelnek a fákról. Kicsit bizarr, de végülis nem rossz ötlet.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A kisvonatot nemcsak a kisgyerekek szeretik, hanem a mozdony vezetője is. Annak ellenére, hogy a Mecseki Kisvasút megszűnésének hírét sokan keltették már sokszor, de szerencsére egyiknek sem lett igaza, a kisvasút ugyanis köszöni jól van és a mai napig üzemel – több mint fél évszázada. Andróczi István, az üzemeltető Mecseki Kisvasútért Alapítvány alapítója és a kisvasút masinisztája – foglalkozása szerint mozdonyvezető a MÁV-nál – imádja Pécs apró kis vonatát. A ritkaságszámba menő C-50-es aszimmetrikus mozdony három színes kis vagont húz maga után, Andróczi pedig a rövidke távot óránként háromszor-négyszer teszi meg vele, ha van utasa, ha nincs. Ha a vonaton utaznak gyerekek, akkor a munka gyorsan és örömben telik, hiszen a kisvasút leghálásabb közönsége a gyerekek, akik felhúzzák a vagonokba kikészített kis kalauz és masiniszta sapkákat, és lengetik a sárga zászlót.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A mozdony vezetőjének kisvasúthoz fűződő szoros viszonya 1986-ra nyúlik vissza, amikor a szocialista vezetés alatt 3 évre leállt a vonat. Az újjáélesztés is Andróczi István nevéhez fűződik, aki 1989-ben az egyedüli megoldásnak azt látta, ha saját vállalkozás keretén belül viszi tovább a kisvasutat. Az engedélyt csak “mutatványosként” tudta kiváltani, ami miatt összes munkatársa ezzel heccelte és mutatványosnak hívta. Eleinte egy nyugdíjas mozdonyvezető segítségével fuvarozták a pécsi gyerekeket, később egyre többen lettek, a kilencvenes években pedig megalapították a Mecseki Kisvasútért Alapítványt, amelynek keretében a mai napig működik a pöttömnyi vonat.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

Dömörkapu állomáson II-es számú vágányból kiágazóan motorszínbe vezető vágányt létesítettek. A motorszín üzemszünetekben a vontatójármű biztonságos tárolására szolgál.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

Mindkét megállóhelyen az utasforgalom céljára 1-1 hosszoldalán nyitott, terméskő-falazatú végfalakkal, fedett váróhely létesült, melyek mindkét megállóhelyen a kitérővágány mellett nyertek elhelyezést. Az épületek alapterülete 5 x 12 méter. Lefedésük a vágány felé emelkedő hullámlemez borítással történt. Mindkét állomáson a váróhelyek végpontjai felőli oldalán 1-1 2 x 2 méteres fából készült zárható ajtóval és jegykiadásra alkalmas ablakkal ellátott
jegykiadó szolgálati hely épült.

Jegyet venni viszont csak a Dömörkapu megállóban lehet. Sőt, itt nemcsak jegyet, hanem más vonatos és egyéb relikviákat is beszerezhetünk.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A C-50-es mozdonyt az 1950-es évek elején a Szállítóberendezések Gyárában és a MÁV Északi Járműjavító Üzemében fejlesztették ki, majd másfél évtized alatt több mint 200 darabot gyártottak belőle. Fénykorában a gazdasági vasutak meghatározó vontatójárműve volt, és a magyar kisvasutak jó részén még ma is ezek a mozdonyok húzzák a vonatokat.

A mozdony főkerete hengerelt idomacélból, hegesztéssel készült. A főkeret mind a négy sarkán súlyszekrények vannak elhelyezve. Ezekbe tetszés szerint előre gyártott súlyok helyezhetők, amivel növelhető a mozdony tapadása. (Mivel a takarólemez erről a mozdonyról hiányzik, ezért a súlyok is jól láthatóak.) A súlyszekrények alacsony elhelyezése miatt alacsonyra kerül a mozdony súlypontja, így az a rossz minőségű pályán is képes biztonságosan közlekedni. A vezetőállás a mozdony közepén található, minden irányban jó kilátást biztosít.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A mozdony erőátviteli rendszere teljesen mechanikus. A motor tárcsás tengelykapcsolóval csatlakozik a Csepel gyártású ötfokozatú sebességváltóhoz. A sebességváltó fokozatai gömbcsuklós karral kapcsolhatók. A sebességváltó teljesen azonos a Csepel teherautókban használtéval, ezért hátrameneti fokozat is be van építve. Ennek azonban a beépített irányváltó miatt nincs vasútüzemi jelentősége. A többfokozatú tolókerekes irány- és fokozatváltó tengelyhajtóműben ("tornyos hajtómű") gyorsító áttétel (tolató-vonali fokozatváltó) is található, ennek kapcsolásával a sebességfokozatok száma megkétszerezhető, tehát a mozdony gyakorlatilag 10 sebességfokozattal rendelkezik. A tornyos hajtóműből a hajtónyomaték kardántengelyeken keresztül jut a tengelyhajtóművekbe, ahol kúpkerekes hajtás útján jut az a tengelyekre. A kerékpárok kéregöntésűek, görgős ágyazásúak, rugózásuk lemezes hordrugóval készült.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A C-50 típusú motoros vontatójármű tengelynyomása 2,5 tonna. Az általa továbbítandó 3 személyszállító kocsi, melynek tengelynyomása külön-külön 1,2 t, vontatva 15 km/h, toltmenetben 5 km/h sebesség alkalmazás mellett biztonságosan közlekedtethető.

A motoros üzemű mozdony szerelése Dömörkapu állomáson a motorszín előtt történik. A mozdonyon a biztonságos közlekedtetéshez szükséges kisebb javításokat, karbantartásokat is itt kell elvégezni. Ehhez egy kis szerelőakna is rendelkezésre áll.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

3 db nyitott, tetővel ellátott személykocsit is 1962. augusztus elsején hozták Pécsre, azóta szállítják az utasokat ezen a kisvasúton. A koruk egyáltalán nem látszik meg a kocsikon, hiszen szépen karbantartottak.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

És miért szeretik a gyerekek annyira a kisvasutakat? Persze, méretüknél fogva közelebb állnak hozzájuk, mint a nagyvasút hatalmas járművei. De a kisvasút népszerűsége mellett szól az is, hogy ma már a gyerekek egyre kevesebbet ülnek vonaton, sokkal többet autóznak, ezért a vonatozás mindig nagy élmény nekik.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A kocsik oldalán, a felszállási oldalon mesefigurák is vannak. Bár nem tudom a mai gyerekek mennyire ismerik őket, ezek inkább bennünk, felnőttekben idéznek nosztalgikus hangulatot. :-D

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A három személyszállító kocsi üzemszünetben történő tárolására Dömörkapu állomáson az egyenes vágány nyílt vonal felé eső végén a biztonsági határjelnél vágányzáró sorompó létesült. De a jelző csak jelzés értékű, sajnos nem világít.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

A kisvasút menetrendje:

  • január 1. – március 14-ig vasárnap és ünnepnapokon 10-16 óráig
  • március 15. – április 30. között szombat, vasárnap és ünnepnapokon 10-17 óráig
  • május 1. – szeptember első vasárnapja között minden nap 10-18 óráig
  • szeptemberben, októberben: szombat, vasárnap és ünnepnap 10-17 óráig
  • november 1. – december 31. között vasárnap 10-16 óráig

Tehát a kisvasút egész évben jár, használjátok ki!

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

Menetjegyet 2 éves kor felett kell váltani.
A menetjegy ára 1 útra, 2 éves kor felett egységesen 500 Ft/fő. Oda –vissza útra 900 Ft/fő.
Csoportoknak 20 fő felett, gyermek és felnőtt jegy egységesen 250 Ft/fő.

Ez igazán jelképes összeg. Támogassuk a kisvasutat és utazzunk vele. Tudom, hogy azt az ötszáz métert simán le lehet gyalogolni, de mennyivel érdekesebb kisvonattal utazva! :-)

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

Remélem kedvet kaptatok hozzá, és ha Pécsen jártok, ha felmentek a Mecsekbe, vagy meglátogatjátok a nagyon szépen felújított állatkertet, akkor utaztok egyet a kisvasúttal is.

Magyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasútMagyarország Baranya megye Pécs vasút vonat kisvasút

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni, és a saját élményeket is szívesen olvasom!

Az információk egy része a kisvasút weboldaláról származik: http://mecsekikisvasut.extra.hu.

 

Szólj hozzá

vasút kisvasút Pécs Magyarország Mecsek Baranya megye